مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:45989 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:62

حقيقت حيات و زندگي چيست؟
حقيقت حيات و زندگي هرچه ميخواهد باشد، خواه درك كنه و حقيقت حيات براي ما ممكن باشد و خواه ممكن نباشد، اين مقدار مسلّم و قطعي و غير قابل ترديد است كه برخي از موجودات كه ما آنها را موجودات زنده و جاندار ميناميم به نام نبات و حيوان، يك نوع آثار و فعاليتهائي دارند كه آن آثار و فعاليتها در آن دسته ديگر از موجودات كه بيجان و مرده هستند ديده نميشود.
اين دسته از موجودات خاصيت «محافظت بر ذات» دارند و خود را از تأثير عوامل محيط بر كنار ميسازند، به اين معني كه موجود جاندار در محيطي كه قرار ميگيرد با يك نيروي كاملاً داخلي خود را آماده زندگي در آن محيط ميكند و تجهيزات داخلي خود را طوري فراهم ميسازد كه بتواند با عوامل آن محيط مبارزه كند و به نفع بقاي خود در آن محيط استفاده نمايد.
در موجود زنده «خاصيت انطباق با محيط» است و اين خاصيت از يك فعاليت داخلي سرچشمه ميگيرد؛ ولي در موجودات بيجان به هيچ وجه اين خاصيّت وجود ندارد. اگر موجود بيجان، در محيطي قرار بگيرد كه عوامل انهدام آن فراهم است، او از خود فعاليتي براي حفظ و بقاي خود بروز نميدهد و عملاً در مقام مبارزه با عوامل محيط بر نميآيد.
مثلاً موجود زنده، داراي خاصيت «خوي و عادت» است. اگر موجود زنده در برابر عامل مزاحمي از خارج واقع شود ابتدا سخت متأثر و ناراحت ميشود و تعادلش به هم ميخورد ولي كم كم عادت ميكند و يك نوع مصونيتي در برابر عامل خارجي كسب ميكند. اين مصونيت در اثر فعاليت داخلي و خاصيت «انطباق با محيط» است كه تا حدي كه وسائل برايش فراهم است آن را تحصيل ميكند. يك گياه و يا بدن يك حيوان و حتي يك عضو از بدن، اگر در محيطي و در برابر عامل ناهموار قرار بگيرد كه حيات و بقا و تعادلش را دچار مخاطره مينمايد، تدريجاً خود را طوري مجهز ميسازد كه به آساني بتواند در آن محيط و در برابر آن عامل مقاومت كند. دست انسان در حالي كه نرم و لطيف است اولين بار كه با حمل و نقل جسم سخت و درشتي مثل آجر مصادف شود، تاب مقاومت نميآورد، ولي تدريجاً همين دست عادت ميكند، يعني يك نيروي داخلي در نسجهاي آن تغييرات متناسبي ميدهد كه بتواند در مقابل عامل جديد مقاومت نمايد.
موجود زنده خاصيت تغذيه دارد، به طور خودكار و تحت تأثير يك عامل دروني، مواد خارجي را به خود جلب ميكند، و از آنها با تجزيه و تركيبهاي مخصوص به نفع بقاي خود استفاده ميكند، ولي در موجودات بيجان اين خاصيت وجود ندارد.
موجود زنده و عنصر زنده هركجا كه پيدا شد تدريجاً رشد ميكند و نو ميشود و متكامل ميگردد، بر نيروي خود ميافزايد، تا آنجا كه آمادة بقاي نسل ميشود، خودش از بين ميرود و از طريق بقاي نتايج به وجود خود ادامه ميدهد.
حيات و زندگي در هرجا كه پيدا ميشود، بر اوضاع و احوال محيط اطراف خود غلبه ميكند و بر عناصر بيجان طبيعت پيروز ميشود، تركيبات آنها را عوض ميكند و آنها را به وضع و تركيب جديدي در ميآورد. حيات، مصوِّر و طراح و مهندس و نقاش است و در آن خاصيت تكامل و پيشرفت وجود دارد. حيات، هدفدار و انتخاب گر است، راه خود و مقصد خود را ميشناسد، راهي را كه از ميليونها سال پيش انتخاب كرده است آرام آرام به سوي مقصود و مقصد مشخص كه جز حداكثر كمالِ ممكن نخواهد بود طي ميكند و ادامه ميدهد.
اين خاصيتها همه در موجود زنده است و در موجودات بيجان وجود ندارد و به قول كرسي موريسن:
«ماده از خود ابتكار ندارد و فقط حيات است كه هر لحظه نقشهاي تازه و بديع به عرصه ظهور ميآورد.»
از اينجا ما كاملاً درك ميكنيم كه زندگي به خودي خود نيرويي است مخصوص و كمالي است عليحده و فعليتي است علاوه كه در ماده پيدا ميشود و آثار و فعاليتهايي متنوع و علاوه از خود بروز ميدهد.

مجموعه آثار شهيد مطهري ج13 ـ مقالات فلسفي
شهيد مطهري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.